Als uw kind meer uitdaging nodig heeft

In de methodes die wij op IKC het Sterrenbos gebruiken, zit standaard de mogelijkheid tot differentiëren op drie verschillende niveaus. Waar nodig krijgt uw kind middels de methode al meer uitdagende oefenstof. Heeft uw kind meer uitdaging nodig, dan bieden wij de volgende mogelijkheden:

Stap 1: compacten en verrijken binnen de klas

Voordat gestart kan worden met compacten (instructies clusteren of overslaan en minder verwerking maken), wordt eerst gekeken welke voorsprong uw kind precies heeft en op welke vakgebieden. Hiervoor gebruiken wij informatie vanuit observaties en gesprekken, de Leerling in Beeld-toetsen en methodetoetsen. Vervolgens wordt er met uw kind een afsprakenkaart opgesteld waarin onder andere beschreven staat:

• Bij welke vakken uw kind kan compacten en op welke wijze dit gebeurt
• Op welke manier hij/zij gaat verrijken
• Wanneer de leerling aan deze verrijkingsopdrachten kan werken
• Hoe en wanneer er geëvalueerd wordt

Door middel van de afsprakenkaart laten we zien dat we het kind serieus nemen en duidelijk is voor leerling en leerkracht, welke afspraken er zijn gemaakt zodat deze ook kunnen worden nagekomen. Door kinderen met een afsprakenkaart te laten werken, worden de zelfstandigheid, de zelfredzaamheid en het leren plannen van taken gestimuleerd.

Verrijkingsopdrachten binnen de klas worden samengesteld uit plusboeken van de verschillende methodes, rekentijger, outside the box uitdagingen en Jeelo. Deze uitdagingen spreken hogere denkvaardigheden aan, waardoor kinderen ervaren dat ze moeite moeten doen om de uitdagingen te kunnen uitvoeren. Binnen de projecten van Jeelo bestaat de mogelijkheid om de leerroute van kinderen verder uit te bouwen, zodat ze zich verder kunnen verdiepen (en verbreden) in het onderwerp.

Stap 2: verrijken buiten de klas

Blijkt uit stap 1 dat er nog meer behoefte aan uitdaging is, dan is er de mogelijkheid om deel te nemen aan het aanbod buiten de groep, het verrijkingsaanbod. Dit gaat in overleg met de kwaliteitscoördinator (intern begeleider), de coördinator begaafdheid en ouders. Uw kind krijgt dan naast het werken met een contract voor verrijking binnen de klas, uitdagende projecten aangeboden van de Pittige Plus Torens. Deze groep wordt begeleid door een gespecialiseerde leerkracht, waarbij de kinderen twee keer per week met gelijkgestemden deelnemen aan uitdagende projecten. Tevens wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een groeimindset, omdat deze groep kinderen vaak inzicht nodig heeft in wat leren is en wat het met je doet.

Pittige Plus Torens

De Pittige Plus Torens biedt uitdagende projecten, geschikt voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Deze projecten, waar de kinderen uit kunnen kiezen, zorgen ervoor dat aangesloten wordt bij het leerproces dat passend is voor deze kinderen. De projecten stimuleren het creatief, analytisch en praktisch denken van de kinderen De projecten zijn uitdagend en worden “moeilijk” bevonden, waardoor de kinderen leren leren. Hierdoor zullen de kinderen ervaren dat er op school ook voor hen nog veel te leren is. Voorafgaand aan een project worden persoonlijke leerdoelen opgesteld en de eisen besproken. Na afloop wordt geëvalueerd en dit leidt weer tot het opstellen van nieuwe persoonlijke leerdoelen.

Octoplus masterclass
Kinderen van groep 7 en 8 kunnen in aanmerking komen voor deelname aan de Octoplus masterclass. Dit wordt geïnitieerd door het Stedelijk Gymnasium Arnhem. Deelname is voor een periode van 9 weken, één middag in de week. Deelname aan deze masterclass gebeurt in overleg met de leerling, coördinator begaafdheid, leerkracht, kwaliteitscoördinator en ouders. De aanmelding voor masterclass gebeurt op advies van school en is bedoeld voor kinderen waarvoor dit aanbod passend is. De kosten die verbonden zijn aan de deelname, zijn voor school.

Mocht u nog vragen hebben, kunt u terecht bij de coördinator begaafdheid: Heidi Lentjes – van Heugten.